Tijdsplanning 01-02-2019 t/m 31-07-2018
Opdrachtgever Gemeente Deurne
Locatie Helenaveen


Veen is een lastig materiaal, vooral als je erop moet bouwen. Anderhalve eeuw geleden lag het er vol mee in het Brabantse dorp Helenaveen. En onder de Soemeersingel ligt het er nog steeds. Met dramatische gevolgen voor de kwaliteit van de weg.

“De weg lag er erbarmelijk bij, en dan druk ik me nog voorzichtig uit.” Projectleider Wim Ramakers heeft niet vaak een slechtere weg onderhanden gehad. De weg loopt dicht langs de Helenavaart en is daarom een stukje Helenaveen waaronder nog één tot drie meter veen te vinden is. De rest is grotendeels afgegraven. Het blijkt een uitdagende klus om een gevaarlijke weg vol verzakkingen om te vormen tot een duurzame verbinding tussen Helenaveen en het acht kilometer verder gelegen Griendtsveen.

 

70 centimeter asfalt

Met een wegenscanner zijn over het volledige tracé zeer nauwkeurige metingen gedaan. Daarbij is de dikte van de veenlaag ter plaatse vastgesteld. De enorme database aan gegevens die dit opleverde, vormde de basis voor de berekeningen van de ideale funderingslaag en het asfalt. Per saldo mag dat niet meer neerwaartse druk geven dan in de oude situatie. Anders zou het proces van verslechtering zich direct herhalen. Bij tijdelijke droogte verdwijnt het vocht en daarmee het draagvermogen van het veen, waardoor het inklinkt. Een zware laag asfalt en verkeer doen de rest. Op sommige plaatsen was de dikte van de bestaande asfaltverharding wel 50-70 cm.

 

Keukentafelgesprekken

Aan de Soemeersingel liggen enkele tientallen woningen en bedrijven. Om deze te bereiken zijn er echter nagenoeg geen alternatieven. In nauw overleg met de bewoners en eigenaren komt het plan tot stand. Niet alleen tijdens algemene informatieavonden, maar als het nodig is ook één-op-één aan de keukentafel van de bewoner. Er komt instemming met het voorstel om het baanvak in korte stukken aan te pakken. Verwijderen, gereedmaken, afwerken. De gedachte erachter is dat de hinder daardoor minimaal is.

Als het in het voorjaar onverwacht nog een paar weken stevig vriest, dreigt dat de gemaakte afspraken te verstoren. In deze omstandigheden kan BLM het asfalt niet aanbrengen. Vorstverlet lijkt voor de hand te liggen. Met vervelende vertragingen die waarschijnlijk niet meer in te halen zouden zijn.

 

Plan A

BLM heeft echter een Plan B: doorgaan met opbreken en fundering aanbrengen. Het plan krijgt de zegen van de gemeente. Wim en uitvoerder Stijn Desserjer gaan deur aan deur om aan de keukentafel het voorstel te bespreken. Het krijgt de handen op elkaar. De werkwijze blijkt zo efficiënt dat het zelfs het nieuwe Plan A wordt. In plaats van vertraging levert het zelfs een enorme tijdswinst op. Daardoor wordt het project niet in oktober opgeleverd, maar zelfs voor de zomervakantie.

KOM IN CONTACT

Heb je vragen? Specifieke wensen? Of gewoon interesse in meer info? Wij helpen graag! Oók online. Contact opnemen kan dus altijd. Mail of bel ons, of maak gebruik van het formulier hiernaast.

E-mail: info@blmwegenbouw.nl

Telefoon: 0475 - 567777